ABC Opalania

JAK PRZEBIEGA PROCES OPALANIA?

 

Efekt opalenizny to tak naprawdę mechanizm obronny naszego organizmu na działanie promieniowania UV. Za wszystko odpowiedzialny jest pigment – melanina. Jego zawartość w skórze zależy od czynników dziedzicznych. Mieszkańcy północnych części Europy rzadziej mają do czynienia ze słońcem, a co za tym idzie ich skóra naturalnie jest bledsza, bo zawiera mniej melaniny.

 

 

W odróżnieniu od mieszkańców np. południowej Europy, gdzie ilość słonecznych dni jest znacznie większa, a co za tym idzie ich skóra zawiera więcej obronnego pigmentu. Gdy promieniowanie UV dociera do skóry, komórki w jej głębokich warstwach zaczynają produkować większe ilości melanin. Melanina docierając do powierzchni skóry nabiera brązowego koloru tworząc opaleniznę. Skóra staję się grubsza tworząc warstwę ochronną przed oparzeniem – opaleniznę. Za produkcję nowych pigmentów, które powstają po 48-72 godzinach odpowiada promieniowanie UVB. Za brązowienie powstałych już melanin odpowiada promieniowanie UVA.

 

FOTOTYP I CELTYCKI – Osoby z fototypem celtyckim powinny stronić od słońca, występuje również brak logiki w korzystaniu z solarium; już niewielka dawka promieni UV wywołuje poparzenia. Powodem jest brak pigmentacji skóry, niezależny od długości opalania. Przebywanie na plaży może powodować poparzenia, nawet podczas przebywania w cieniu, pod parasolem, gdyż do ich skóry dociera wówczas od 30 do 50% promieni słonecznych. Osoby z fototypem celtyckim powinny używać kosmetyków z faktorem 15 lub większym. Szanse na opaleniznę są znikome, aczkolwiek istnieje możliwość poddania się terapii farmakologicznej, oddziaływającej na skórę.

  • Cera: jasna karnacja, mogą występować piegi
  • Włosy: jasny i ciemny blond, ciemny rudy
  • Oczy: niebieskie, zielone, szare

FOTOTYP II PÓŁNOCNOEUROPEJSKI – Typ północnoeuropejski również nie sprzyja opalaniu. Już mała dawka słońca wywołuje zaczerwienienie skóry, większa natomiast – natychmiastowe jej poparzenie. Jeżeli jednak stosuje się metodę częstych oraz krótkich seansów, to można liczyć na uaktywnienie pigmentacji skóry, co oznacza szansę na brązową opaleniznę, będzie to jednak bardzo czasochłonny proces. Zaleca się ostrożne korzystanie z solarium, z bardzo częstym sprawdzeniem reakcji skóry na opalanie. Pierwszy seans nie powinien przekraczać 5-8 minut, natomiast czasopalania powinien być odwrotnie proporcjonalny do mocy urządzenia. Na sprzęcie wyposażonym w lampy 160 W oraz we wzmacniacze twarzy seans powinien być ograniczony do 3 minut. Osoby o tym fototypie nie powinny przebywać na otwartej plaży, gdyż grozi to poparzeniami. Lepiej wybrać dobrze zacienione miejsce, do którego można się schronić przed słońcem. W trakcie opalania osoby o typie północnoeuropejskim powinny używać kosmetyków o faktorze od 14 w początkowej fazie opalania.

  • Cera: oliwkowa, delikatnie śniada karnacja, czasem pojawiają się piegi
  • Włosy: ciemny blond lub brązowe
  • Oczy: brązowe, piwne, szare lub niebieskie

FOTOTYP III ŚRODKOWOEUROPEJSKI – Osoby z tym typem skóry dość łatwo “łapią słońce”. Już nieduża jego dawka wywołuje pigmentację i zbrązowienie skóry bez ryzyka poparzeń. I tu jednak można łatwo dać się zwieść i ulec poparzeniom nie tyle ze względu na rodzaj skóry, lecz poprzez zaniedbanie jej ochrony. Dlatego podczas opalania na plaży nie można zapominać o używaniu ochronnych balsamów, najlepiej o faktorze 10 przez pierwszych kilka dni. Korzystanie z solarium jest możliwe bez większych ograniczeń. Zaleca się jednak sprawdzenie reakcji skóry na jej opalanie w solarium. Pierwszy seans nie powinien przekroczyć 8 minut. Na urządzeniach wyposażonych w lampy 160 W oraz we wzmacniacze twarzy, seans powinien być ograniczony do około 5 minut. Osoby o fototypie środkowoeuropejskim nie należą, co prawda, do grupy zwiększonego ryzyka poparzenia, jednak ich skóra może reagować alergicznie na duże dawki promieni UV.

  • Cera: śniada karnacja, mogą występować pieprzyki
  • Włosy: bardzo ciemny blond, brązowe, czarne
  • Oczy: ciemnobrązowe oraz czarne

FOTOTYP IV POŁUDNIOWOEUROPEJSKI – Osoby o południowoeuropejskim typie skóry przez cały rok mogą cieszyć się opalenizną, ponieważ nawet mała dawka słońca wywołuje pigmentację i silne brązowienie skóry. Nie muszą się one obawiać poparzeń, bowiem ich skóra chroni się przed nimi sama. Jedynym zagrożeniem ze strony promieni słonecznych może być wysuszenie skóry, a co za tym idzie, przedwczesne jej starzenie. Zalecany faktor ochronnego kosmetyku, w pierwszych dniach na plaży wynosi 4, później wystarczy 2. Korzystanie z solarium bez ograniczeń. Należy jednak pamiętać, że nadmierna ekspozycja skóry na promienie ultrafioletowe nie przyniesie jej z pewnością żadnych korzyści, a wręcz przeciwnie – doprowadzi do powstania zmarszczek i przedwczesnego postarzenia.

 

CZY KOSMETYKI DO OPALANIA SĄ POTRZEBNE?

 

Działanie kosmetyków solaryjnych to tylko trik producenta czy naprawdę warto ich używać? Potrzebny czy nie? Szkodliwy czy zdrowy? Podstawą pięknej opalenizny jest zdrowa skóra. Godziny spędzone w solarium nie zdadzą się na nic, jeśli skóra będzie sucha i zniszczona – opala się wtedy gorzej a opalenizna nie wygląda ładnie i szybko znika. Receptą na to są kosmetyki, które oprócz aktywatorów opalenizny, zawierają także zaawansowane substancje.

Specjalistyczne kosmetyki solaryjne przyspieszają uzyskanie opalenizny, dbając jednocześnie o kondycję skóry. Należy nanosić je na ciało bezpośrednio przed seansem. Nie powinno się stosować kosmetyków „plażowych”, do opalania na słońcu, z filtrem SPF. Rolą profesjonalnego kosmetyku jest zabezpieczenie Twojej skóry przed jej wysuszeniem. Stosuj zawsze kosmetyki, a Twoja skóra będzie Ci za to wdzięczna.

 

JAKIE SĄ ZASADY BEZPIECZNEGO OPALANIA?

 

Dbając o Twoje bezpieczeństwo zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące opalania. Zapoznaj się z nimi.

 

  1. Zawsze stosuj się do porad i zaleceń obsługi salonu solaryjnego. W razie jakichkolwiek wątpliwości zapytaj obsługę!
  2. Dostosuj czas opalania do Twojej skóry. Każda skóra inaczej reaguje na działanie promieni słonecznych i choć jej kolor nie jest ostatecznym wykładnikiem odporności, dopasuj czas opalania do tabeli fototypów. Na początek opalaj się krócej; jeśli nie występują negatywne skutki, zawsze możesz poprosić o więcej minut.
  3. Przed opalaniem nie powinno się używać perfum i dezodorantów. Należy również zmyć makijaż oraz zdjąć biżuterię i zegarek.
  4. Skóra nie musi być czerwona, aby się opalić. Zaczerwienienie to oznaka podrażnienia lub poparzenia skóry w wyniku zbyt długiego opalania i należy go unikać. Lepiej stosować krótsze seanse – tak jest zdrowiej i zarazem efektywniej
  5. Jeśli chcesz szybszych efektów, zastosuj odpowiedni kosmetyk wspomagający.
  6. Pod żadnym pozorem nie można się opalać dwa razy w ciągu dnia – jest to bardzo szkodliwe dla skóry. Nie można również łączyć w ten sam dzień opalania w solarium i na słońcu. Opalanie codziennie jest dopuszczalne, jednak tylko w przypadku wysokiej odporności na promienie UV lub bardzo małej ich dawki.
  7. Podstawową opaleniznę uzyskujemy po ok. 5  – 7 seansach. Do jej utrzymania wystarczy jedna wizyta w tygodniu.
  8. Podczas opalania należy chronić oczy. Kontakt z promieniami UV może prowadzić do trwałego uszkodzenia wzroku. Zamykanie oczu nie wystarczy, do pełnej ochrony konieczne jest stosowanie okularków ochronnych.
  9. Specjalistyczne kosmetyki solaryjne przyspieszają uzyskanie opalenizny, dbając jednocześnie o kondycję skóry. Należy nanosić je na ciało bezpośrednio przed seansem. Nie stosować kosmetyków „plażowych” do opalania na słońcu, z filtrem SPF. Rolą profesjonalnego kosmetyku jest zabezpieczenie Twojej skóry przed jej wysuszeniem. Stosuj zawsze kosmetyki, a Twoja skóra będzie Ci za to wdzięczna.
  10. Po opalaniu należy odpocząć kilka minut przed wyjściem na zewnątrz. Przy okazji dobrze jest uzupełnić utracone podczas opalania płyny, pijąc niegazowane napoje bezalkoholowe.
  11. Specjalistyczne preparaty pielęgnacyjne po opalaniu należy stosować w domu, po kąpieli. Można również nawilżyć ciało dowolnym balsamem. Przy odpowiedniej pielęgnacji i nawilżaniu skóry opalenizna utrzymuje się dłużej i jest ładniejsza.

JAKIE SĄ PRZECIWWSKAZANIA DO OPALANIA?

Poza zasadami bezpiecznego opalania należy zapoznać się z przeciwwskazaniami. Przeczytaj je uważnie.

 

  1. Bardzo jasna karnacja (fototyp I – celtycki)
  2. Uczulenie skóry na słońce, nadwrażliwość na promienie ultrafioletowe
  3. Stany zapalne skóry, bielactwo skóry, rozległy typowy trądzik, trądzik różowaty, opryszczka
  4. Rozszerzone, popękane naczynka na twarzy i ciele
  5. Liczne pieprzyki, przebarwienia, znamiona barwnikowe na skórze
  6. Niezagojone tatuaże, duże niezagojone rany,
  7. Bardzo młody wiek osoby opalającej się
  8. Miesiączka, ciąża i okres karmienia piersią,
  9. Gorączka, stany zapalne, grypa
  10. Przebyta niedawno operacja oraz stany rekonwalescencji
  11. Choroby serca, układu krążenia, nerek, tarczycy
  12. Epilepsja i inne poważne choroby przewlekłe
  13. Aktywne zabiegi kosmetyczne (szczególnie te z zastosowaniem retinolu, kwasów owocowych, glikolowych, środków wybielających, zabiegi oczyszczające i depilujące)
  14. Codziennie stosowanie kosmetyków i preparatów zawierających retinol, kwasy hydroksylowe (AHA, BHA), szamponu z dziegciem, dziurawca, perfum i dezodorantów bezpośrednio przed opalaniem
  15. Stosowanie leków należących do grup fotouczulających (poniżej):

Leki z grupy barbituranów i sulfonamidów, niesteroidowe środki przeciwzapalne, przeciwbólowe (m.in. pochodne ibuprofenu) i przeciwreumatyczne, środki moczopędne, preparaty na serce, antybiotyki z grupy tetracyklin, niektóre leki przeciwalergiczne, leki przeciw epilepsji, niektóre środki przeciwdepresyjne, uspokajające, niektóre leki przeciwcukrzycowe, niektóre leki hormonalne np.: tabletki antykoncepcyjne, leki przeciwwymiotne, fenotiaryny, niektóre środki przeciwbakteryjne, przeciwgrzybiczne, pochodne kwasu benzoesowego, pochodne retinoidów zawarte w maściach i mleczkach doustnych, niektóre zioła (szczególnie dziurawiec). JEŚLI ZAŻYWASZ LEKARSTWA Z TYCH GRUP, PRZED OPALANIEM PRZECZYTAJ DOŁĄCZONĄ DO OPAKOWANIA ULOTKĘ LUB SKONSULTUJ SIĘ Z LEKARZEM LUB FARMACEUTĄ.